BCW-logga

Måndag den 20 maj
Monday May 20th



Podiet från vänster: Peter Hobury, Spencer King, Derek Crabb och Sivert Hiljemark.
From the left Peter Horbury, Spencer King, Derek Crabb and Sivert Hiljemark.


Spencer King talar till publiken, med Peter Hobury, Derek Crabb och Sivert Hiljemark som intresserade åhörare.
From the left Spencer King addressing the audience, Peter Horbury, Derek Crabb and Sivert Hiljemark.

 

Annandag Pingst anordnades ett välbesökt seminarium på temat "Dåtid, Nutid och Framtid för Brittisk bilindustri" på sportbilsutställningen AutoCollection i Billdal. Huvudtalare var den brittiske billegendaren Spencer King. Mannen bakom Rovers försök med jetmotorer i personliar, bakom lyckokast som P6:an och Range Rovern. 77 år gammal är Spencer King fortfarande fullt aktiv som konsult åt framför allt Land Rover.
Vid hans sida fanns, vågar man säga lärjungarna, Sivert Hiljemark och Derek Crabb och dessutom designern Peter Horbury. Alla tre med ett gediget förflutet inom såväl brittisk som svensk bilindustri.
Seminariet leddes av Roverklubbens Håkan Andersen.
Läs Olof Neergaards artikel om seminariet.

On Whitsun Monday there was a seminar about The Past, The Present and The Future of British Car Industry at the AutoCollection in Billdal south of Gothenburg. Main speaker here was the legendary Spencer King. The man who tested jetengines in cars in the late 40:ies, who was the main brain behind Rover P6 and Range Rover, and who still, at the age of 77, is a busy consultant at Land Rover. By his side Sivert Hiljemark, Derek Crabb and Peter Horbury. All three with long experience from both British and Swedish carindustry.
Håkan Andersen of the Rover Club of Sweden was leading the discussions.

Read Olof Neergaard's article about the seminar

 

Talarna - The speakers

Peter Horbury
Peter Horbury utmanade publiken: Sannolikt kommer bara de specialicerade racerbilstillverkarna att överleva som geniunt brittiska biltillverkare
Peter Horbury defying the audience: Probably will only the extreme race car producers survive as a genuine British car industry!

Spencer King

Peter Horbury

 

Publiken - The audience

Land Rover demo

Land Rover demo

Cirka 60 personer kom till seminariet som inledde annandagens aktiviteter, och fler anslöt allteftersom dagen gick.
About 60 people attended the seminar from the start, and more people joined during the day.

 

Prisade - Honoured

Peter Horbury
Roverklubbens Håkan Andersen överlämnar en minnesgåva till Sivert Hiljemark.
Sivert Hiljemark is presented a memorable prize by RCoS boardmember Håkan Andersen.

Spencer King
Roverklubbens Håkan Andersen överlämnar en minnesgåva till Derek Crabb.
Derek Crabb is presented a memorable prize by RCoS boardmember Håkan Andersen.

Peter Horbury
Roverklubbens Håkan Andersen överlämnar en speciell Rover P6 till Spencer King.
Spencer King is presented a very special Rover P6 by RCoS boardmember Håkan Andersen.

Peter Horbury
Roverklubbens Håkan Andersen överlämnar en minnesgåva till Peter Horbury.
Peter Horbury is presented a memorable prize by RCoS boardmember Håkan Andersen.

 

Land Rovers "in natura" - Land Rovers in muddy nature

Land Rover demo

Land Rover demo

Inte ens en Land Rover tar sig igenom vad som helst. Med med hjälp av den inbyggda winchen går det att komma loss.

Not even a Land Rover gets easy through these obstacles. But the built in winch gets it out of the worst situations.

 

Land Rover demo

Land Rover demo

Land Rover demo

 

Land Rover demo

Land Rover demo

Range Rovern klarade sig förvånansvärt bra. Imponerande att grabbarna kör så hårt och intensivt med sina bilar.

The Range Rover was impressing, in fact as good as the Land Rover. We were all astonished about how these guys treated their cars.

 

Besök AutoCollection på webben.
Visit AutoCollection at the Web.

 

Denna sida ändrades senast