Dagen började inte så bra! Hotellet hann inte med anstormningen vid frukostborden så vi blev utan det mesta.
Till slut lämnade vi i alla fall hotellet i karavan och for iväg till samlingsplatsen vid Bryn hotel. Här mötte vi alla de andra deltagarna i NTPR och började med en stor samling på parkeringsplatsen. Ian ville ha alla bilarna på en bild, då detta var det rally som samlat flest bilar under alla år. Totalt drygt 100 personer i cirka 50 bilar.
Sedan var det dags att starta själva rallyt.
Det var lätt att klara de två första svängarna åt höger, och med hjälp av alla de framförvarande bilarna kunde vi klara av de första kluriga frågorna. Sedan blev det värre. Både att hitta rätt och att finna svaret på frågorna. Vi körde fel flera gånger, men det gjorde sannolikt alla deltagarna. Så vitt vi vet var det ingen som lyckades svara rätt på alla frågorna heller.
Men sällan har någon av oss sett så mycket fina småvägar som under detta rally. Spåret snirklade sig fram upp och ner för de höga kullarna. Vägarna var sällan bredare än en bil, ofta med branta stup neråt på ena sidan och branta stup uppåt på den andra. Fullständigt livsfarligt alltså, men underbart vackert! På ett par ställen korsade vi bäckar via flata berghällar. Detta kallas ford på engelska och visade sig sedan vara lösningen på en av frågorna som kort och gott löd: "Dagenham?"
Svaret var alltså att engelska Fordbilar tillverkas i Dagenham.
Detta är ett av de enklare exemplen på de frågor som vi skulle svara på.
Själva rallyt avslutades vid den stora herrgården Erddig där vi lämnade in svarstalongerna och åt lunch. Här strosade vi dessutom runt i omgivningarna och njöt av det fina vädret, innan vi var och en för sig återvände till hotellet i Llangolen.
På kvällen blev det prisutdelning på Hotel Bryn dit vi fick skjuts i en Bristol-buss från 1950-talet.
Vid prisutdelningen fick Tomas och Lennart full utdelning. De fick första pris för utländska ekipage med sina 17,5 poäng. Bosse, Ingrid, Robert och Ingrid rullade in som god tvåa med 17 poäng. Lennart och Tomas fick dessutom Stena Disaster Award för årets missöde då de fick motorstopp just på en ford och så priset till den bil som kört längst för att komma till rallyt!
Denna sida ändrades senast