walesdrake

British Heritage Motor Center, Gaydon


På parkeringsplatsen
På parkeringsplatsen

Vid entrén
Vid entrén

Liten bilverkstad
Liten bilverkstad

Fin MG-samling
Fin MG-samling

Dixie heter denna bil. Det är den första bilmodell som byggdes av BMW och det var en licenstillverkad Austin Seven.

Dixie heter denna bil.
Det är den första bilmodell som byggdes av BMW
och det var en licenstillverkad Austin Seven.

En
En "äkta" Austin Seven

Den första Rovermodellen, en 8hp från 1904

Rover 8hp från 1904

Rover 8hp från 1904

Rover 8hp från 1904

Rovers andra bilmodell, 6hp

Vid ostbutiken
Vid ostbutiken

Lennart provsitter en Rover 6hp från 1906
Modellen introducerades 1905 och var en lite enklare modell än 8hp modellen som kom 1904.
Båda dessa bilar blev mycket populära och förhållandevis många av dem finns fortfarande kvar.
Denna 6hp var den första bil som hade rattväxel.
Rover slopade detta ganska tidigt, och sedan kom rattväxeln inte tillbaka förrän den återuppfanns i USA 30 år senare.

Bilkaravan
Bilkaravan

Provsittning

Familjen Gunnarsson provsitter en gammal goding,
men köra fick de inte!

Provsittning

Drottningens Rover

Drottningens P5:a

Redan 1958 introducerades denna Rover P5-modell. Den hade då en treliters sexcylindrig motor som egentligen var alldeles för svag för bilen. Först 1967 kom Rover tillrätta med problemet då P5:an försågs med den aluminium-V8-an som sedan blivit legendarisk.
Bilen på bilden är en av de sist byggda bilarna. Den byggdes 1974 på beställning av drottningen och tillhör fortfarande henne.

Drottningens P5:a

Sicken samling människor!
Sicken samling människor!

Husvagn med vattensamlare
Husvagn med vattensamlare

Rover 20hp från 1907 - en riktig pärla





Rover Imperial motorcycklar från 1912 och 19015





Okänd Rover
Okänd Rover

P6BS
Prototypen P6BS från 1967. Sportbil med mittmonterad V8.

P6BS
Prototypen P6BS från 1967. Sportbil med mittmonterad V8.

<I>Premiärministerns Rover P5</I>
Premiärministerns Rover P5

<I>Premiärministerns Rover P5</I>
Premiärministerns Rover P5

Legendariska Cyclops
Legendariska Cyclops

En Rover från 1948, för Bosse alltså!
En Rover från 1948, för Bosse alltså!

En Rover från 1948, för Bosse alltså!
En Rover från 1948, för Bosse alltså!

En Rover från 1948, för Bosse alltså!
En Rover från 1948, för Bosse alltså!

Rover SD1  som polisbil
Rover SD1 som polisbil

Rover SD1  som polisbil
Rover SD1 som polisbil

Några av Rovers jetbilar

T3
T3 var Rovers tredje turbinbilsmodell. Den första specialbyggda med glasfiberkaross. Inte vacker, men originell!

T4
Rovers sista allvarliga försök att bygga en personbil driven av en gasturbinmotor. Denna T4 byggdes på P6-ans tionde prototypchassi och visades upp 1961. Motorn var på 140 hästkrafter vilket gav en acceleration från 0 till 60 mph på åtta sekunder. Men bränsleförbrukningen var 20 mpg, vilket var alldeles för högt. Motorn drev framhjulen. Som ses på bilden var denna T4 mycket lik den P6:a som skulle komma bara ett par år senare.

Rover BRM
Detta är den Rover BRM gasturbinbil som kördes av Jackie Stewart och Graham Hill i Le Mans 1965.

T4:an sedd bakifrån
T4:an sedd bakifrån

Avgasröret under bilen
Avgasröret under bilen

Förarplatsen
Förarplatsen

Rally-kojor
Rally-kojor

Imponerande samling bilar
Imponerande samling bilar

Imponerande samling bilar
Imponerande samling bilar


 

Denna sida ändrades senast