BCW-logga

Lördagen den 26 maj
Saturday May 26th


Svedinos samling av bilar är i sig imponerande, men frågan är om inte flygdelen är bättre -
Surely Svedinos have an impressive collection of old cars, but isn't their collection och aeroplanes even more impressive?

 

Liksom i måndags varnade SMHI för regn- och åskskurar denna dag. Möjligen var det därför det bara kom sex bilar till Götaplatsen för att delta i dagens heldagsutflykt till Svedinos flyg- och bilmuseum i Ugglarp. Möjligen kan anledningen också vara att det var Pingstafton och det av tradition är en av de mest populära bröllopsdagarna i Sverige.
Men alla vi som ställde upp kan intyga att de som inte kom missade en verklig höjdare!
Visst fick vi ett antal regnstänk över oss, men bara lätta sådana som torkade bort så fort de träffade våra bilar. Den värsta skuren kom just som vi lämnat våra bilar för att gå in på Svedinos museum. Alla rusade tillbaka för att täcka bilarna. När vi var klara med detta slutade det lätta regnet! Så vi satte oss ute i det fira för att fira med en kopp kaffe och härligt tilltugg!
På parkeringen stod en Rover 214 Cab som ingen av oss kände igen, men alla beundrade. På vägen in till museét träffade jag ägaren, Ahlstedt senior från Borås och kände genast igen honom. Bilen var ju i Roverklubbens monter på Tjolöholm i söndags tillsammans med min Rover 216Cab! Då var både Ahlstedt senior och juinor med. Vi pratade och diskuterade med varandra så gott som hela dagen.
Jag brukar säga att jag är minnesbefriad - vilket härmed varde bevisat!

Jag har passerat Svedinos museum åtskilliga gånger och undrat hur det var. Dock aldrig stannat för att undersöka. Under ett antal år har museét dessutom varit stängt och ryktet sagt att allt var i oordning och mest innehöll skräp.
Jag tror att alla de andra blev lika imponerade som hustrun och jag. Museet är ljust och luftigt. Visst var bilarna tätt packade, i de flesta fall så tätt packade att det var omöjligt att komma riktigt nära för att kika in, men det kan ju vara en försiktighetsåtgärd. Visade på detta vis kan ju ingen komma in i bilarna och möjligen förstöra ömtåliga detaljer. Det var tydliga och informativa skyltar till så gott som alla bilarna.

Vi fick alltså veta allt det nödvändiga och intressanta om bilarna, men inte titta in i de flesta av dem. Förståeligt, men synd!
Mer "luftig" var flygplansutställningen. Vissa plan hängde rent av i luften. Andra stod så tätt att vingar touchade varandra, ändå var själva uppställningen av flygplanen mer luftig och inbjudande.
Möjligen kan man tycka att flygdelen av ustställningen var väl "militärisk". Varför inte försöka få dit en Piper Cub eller en DC3:a? Och sätta in dem i det historiska perspektivet.

Ingrid och jag blev alltså mäkta imponerade av Svedinos Museum, liksom av den rutt som lagts upp för att komma dit från Götaplatsen. På hemvägen valde vi den gamla E6:an som var avsevärt snabbare, och vi var inte hemma i Mölndal förrän efter 18:00. En riktigt fin heldag alltså.

Bosse Arnholm

The weatherforcast warned for rain and thunder today. Possibly this was the reason that only six cars showed up at Götaplatsen today for the run down to Svedino's airplane and car museum in Ugglarp. Another possible explanation could be that this very day, the Whitsun evening, is one of the most popular weddingdays in Sweden.
But the few that showed up today can witness that those who did not come missed something very special!
Surely we got some raindrops, but only very few, that drewed by themselves as soon as thet hit our cars! The worst shower hit us just as we left our cars at the Svedino Museum carpark. All of us rushed back to the cars to make: "Hood up" and as soon as that was done the rain stoped. So we celebrated by having coffee outdoors.
When we arrived at the museum a Rovber 214 Cab was on the carpark. No one remembetred this car. When I walked to the museum I met the owner, Ahlstedt senior from Borås and recognised him immediatly. He, his son and that very car was in the Rover Club of Sweden's stand at Tjolöholm last sunday!

During the years I have passed this museum several times, but never stopped to look into it. Lately the museum have been closed several years and roumers have said it's been a mess and mainly having a lot of scrap in disorder.
I guess all in our group was as astonished as my wife and I. The museum was very fresh. Truly the cars were placed very tight so we could not look into them closely. But this may well be of precausion. Showed in this way no one can get into the cars and maybe touch and destroy delicate details. And there were good signs with text about almost all cars.
So we could read all the necessary and important details about the cars, but not look into them. A pity, but I understand the reasons.

The exihition of the aeroplanes is more "spacious" :-) Some planes were even hanging high under the roof.
You may find the aerial exhibition a bit too military. So why not try to get a DC3 och a Piper Cub into the exhibition!

Both Ingrid and I were rather impressed by the museum and by the route laid by Bengt Ericson to get there. On our way home we choosed to grive the old E6. This route was much shorter, but we were not home until 6 in the afternoon. The whole day was perfect! So a great thank you to Bengt Ericson who founfd the route and Tomas Börjesson who guided us.

Bosse Arnholm

Det blev en lugn morgon på Götaplatsen. Bara sju bilar ställde upp och där var inte någar firande studenter!
It was a quiet morning at Götaplatsen and only seven cars showed up.


På Svedinos musseum delade spontant vi upp bilarna i två grupper ganska långt ifrån varandra


Familjen Ahlstedt från Borås kom till Svedinos långt föra oss Göteborgare med sin Rover 214 Cab. De körde nog genaste vägen och inte den smalast tänkbara :-)


Vi startade med en fika utanför entrén efter den "ansträngande" körningen


En amerikansk bil av märket Anderson


En fin gammal Austin


Kan detta möjligen vara Husqvarnas "Drömcykel"?


En fin gammal MG


© Bilderna tagna 2012 av Bosse Arnholm
© 2012 Pictures by Bosse Arnholm

 

 

Denna sida ändrades senast