Lördagens utfärd inleddes med samling på Götaplatsen där de enda dropparna som stänkte på bilarna till skillnad från vid något tidigare tillfälle i veckan nu kom från fontänen runt Poseidon.
Det tjugotal ekipage som mötte upp delades i två grupper som efter en liten uppsamling i Lindome fortsatte via Anneberg, Fjärås och Horred (med en liten extrasväng för andra gruppen) på fina småvägar ner till Ullared.
Väl framme fick vi stå på finparkeringen intill det för dagen nyöppnade bilmuseet som bär Gekås grundares namn (Göran Karlsson).
Museet bjöd på kaffe eller saft och kakor och därefter fick vi tillfälle att studera utställningen. Det brittiska inslaget är väl inte så påfallande, några fina Aston Martins fanns dock och även en del engelska motorcyklar. Annars är det många amerikanska åkdon, från en A-ford Special till Ingemar Johanssons Excalibur SSK och även italienskt som t.ex. en Lamborghini Miura.
Det är inte så många bilar utställda men det är och andra sidan därför gott om plats att se ordentligt. Jag förmodar att utställningsobjekten kommer att alterneras då det lär finnas många fler fordon i gömmorna. Göran Karlsson hade närmare 300 bilar från början och även om en del objekt sålts av så bör mycket kul finnas kvar.
Efter besöket hann åtminstone vissa med lite shopping innan det var dags att för de flesta att ta sikte mot lunchen som var bokad på Öströö fårfarm. Några valde att shoppa mer ingående i Ullared och ett ekipage hade ett ärende till Skåne varför de avvek. Vägen till farmen passerade Åkulla bokskogar som är mycket natursköna och nu kom det något regnstänk men mer än så blev det inte.
Maten som vi beställt var en delikatesstallrik med fåranknytning och intogs i en s.k. Brännvinskällare med rustik framtoning. Det var ett lyckat stopp som många avslutade med ett besök i farmens butik som hade mycket gott till salu. Själv köpte jag en strut karameller från Helsingborg - Fåranknytning?
Efter lunchen var det fri hemfärd. Jag tog tillfället att passera Grimeton på hemvägen. Radiostationens museum var stängt för dagen men inget hindrar att man beundrar masterna på nära håll. Jag har varit där tidigare och kan rekommendera ett besök för den som är intresserad av teknikhistoria.
Tomas Börjeson
| Saturdays trip started from Götaplatsen as all other trips during British Car Week. And the only drops of water reaching us this day came from the big fountain at the square!
20 cars, more or less, showed up this day, thanks to the fair weather and these were divided in two groups that headed southwards. First through Lindome, then Fjärås and Horred to finally reach Ullared on small and pleasant roads.
Here a Car Museum was opened this very day with a unique collection of cars that used to belong to Göran Karlsson, founder of GeKå's Shopping Centre, which is one of the biggest shopping centres in Sweden. Now the cars belongs to his heirs. We were allowed to park by the entrance to the museum.
The museum treated us to coffee and cookies and after that we enjoyed the exhibition. Apart from a couple of Aston Martins there were not so many British cars. More American cars such as an A-Ford Special and heavy-weight ex World Champion Ingemar Johansson's Excalubir SSK, as well as some Cadillacs and quite a few Italian goodies like a Lamborghini Miura.
There were not as many cars as expected on the floor, but on the other hand plenty of space for strolling around. Presumeably the cars will be exchanged from time to time. Göran Karlsson had around 300 cars and even if a few of them has been sold since he died there ought to be many more gems too see.
When we had seen it all it was time to leave for lunch, which was ordered at Öströö sheeps farm. Some choosed to skip the lunch and go for shopping instead. Others had other goals for the afternoon. Anyway, the route to the lunched passed the beechtree forest at Åkulla at very nice roads. And here we passed through a slight rainshower - but so what!
We were served a plate with different sheep-delicasies, very nice indeed! It was served in an old rustic storage. It was a very nice stop and most of us visited the farm's shop too . . .
Now it was time to go home and the group was dismissed. I choosed to stop at the Radio Museum at Grimeton to see the heigh masts for long wave radio transmission. The museum had closed for the day, but it is always interesting to see the masts. I can recommend a visit here for anyone the slightest interested in technical history.
Tomas Börjesson
|